O blogu

Ściana stała się tak bardzo częścią mojego życia, że czasem tygodniami o niej nie myślę, nie wydaje mi się bardziej niesamowita niż jakaś ściana z cegieł lub płot zagradzający mi drogę. Bo cóż w niej jest szczególnego? Przedmiot z jakiegoś materiału, którego składniki nie są mi znane. Takich przedmiotów było w moim życiu zawsze w nadmiarze. Z powodu ściany byłam zmuszona rozpocząć całkiem inne życie, ale to, co mnie naprawdę porusza, jest zawsze to samo co przedtem: narodziny, śmierć, pory roku, rozwój i upadek.


To fragment ze „Ściany” Marlen Haushofer, książki, która trafiła do mnie w najbardziej odpowiednim momencie, jakbym ją przywoływała. Bohaterka zmaga się z życiem w osobliwym, nienaturalnym zamknięciu. Staje sama w obliczu świata, przyrody, zwierząt, zmaga się z głodem, bólem, ograniczeniami ciała, samotnością i przerażeniem.


Ta z pozoru trudna i dojmująca opowieść niesie ładunek wiary w człowieka. Człowieka, który wyzuty ze społeczeństwa, z cywilizacji, sam wobec niepojętej natury uczy się, jak ją zrozumieć i stara się żyć z godnością. By przetrwać, musi nauczyć się żyć zgodnie z naturalnym cyklem przyrody, cenić najwyżej wartości, jak dyscyplina, praca, upór, samozaparcie, wiara we własne siły. Poznaje, czym jest miłość do zwierząt i miłość zwierząt do człowieka. Doświadcza swoich ograniczeń i musi się z nimi pogodzić.
Ściana w powieści była niewidoczna, ale jej istnienie było namacalne. Ja każdego dnia zmagam się z inną ścianą, w mojej głowie, w moich mięśniach, w innych ludziach.


Ściana dla mnie to nie tylko ta sławna, maratońska. Wiele trudniejszych przeszkód, które muszę pokonać, stoi jeszcze przede mną. To wyzwania, których boję się podjąć, to wymówki, przeciwności. Wierzę, że to ja jestem odpowiedzialna za swoje życie, dlatego wstaję rano i robię swoje. I to moje jest właśnie tu.


Zbyt często i zbyt długo czekałam już w moim życiu na ludzi lub zdarzenia, które się potem nigdy nie realizowały, albo realizowały się tak późno, że nie miało to już dla mnie żadnego znaczenia. "Ściana" Marlen Haushofer

2 komentarze:

Copyright © 2016 Ściana , Blogger